Citroën GS

Citroën GS är en bilmodell från biltillverkaren Citroën och var ekonomivarianten bland de gashydrauliskt fjädrade bilarna. Citroën GS tillverkades mellan 1970 och 1979.

Bilen var tekniskt mycket avancerad med nollpunktsupphängda framhjul, centralt monterade skivbromsar fram och ett något förenklat hydrauliksystem från DS/ID. Bilen tillverkades även i en kombi- och sedanvarianter kallade Break respektive Berline. 1015 och 1220 kubikcentimeter var de vanligaste motorstorlekarna men det fanns några andra versioner i Frankrike på grund av skattelagarna där. Motorn är luftkyld, vilket inte är så vanligt i dagens bilar. Den tillverkades även under 1974 och 1975 med wankelmotor i 847 exemplar, men då denna inte fungerade tillfredsställande återkallades de av fabriken och skrotades. Som ett led i utvecklandet av Birotorn tillverkades en liten Wankelmotorförsedd bil, M 35, som endast såldes till anställda inom Citroën och fungerade som testbänk för den kommande Wankelmotorförsedda GS modellen.

GS hade en för sin tid väldigt futuristisk instrumentpanel med bland annat hastighetsmätare av typen badrumsvåg. Denna ersattes 1977 av vanliga visarinstrument.

Citroën GSA

GSA var en moderniserad variant med halvkombikaross, plastkofångare och förändrad inredning och kom 1980. 1981 fick den en 1300 kubikcentimeters motor på 65 hkr och en ännu mer futuristisk instrumentering som saknade konventionella spakar för körriktningsvisare, vindrutetorkare m.m. Istället fanns två s.k. satelliter placerade vid ratten med alla funktioner samlade. Tanken var att man inte skulle behöva släppa ratten vid körning. Pallasversionen fick femväxlad låda. Hastighetsmätare och varvräknare var av samma typ som på tidiga GS. GSA tillverkades mellan 1980 och 1987, de sista åren i Spanien. Årsmodell 1985 var den sista som såldes i Sverige, då enbart modellvarianten Spécial, en enklare modell än normalversionen Pallas. Fjädringen bestod av sfäriska gasklockor.

Teknik

Den avancerade gashydrauliska fjädringen från Citroën DS användes även i GS, om än i något förenklat utförande. Även bromsarna manövrerades med samma system, däremot fanns ingen servostyrning. Skivbromsarna fram monterades vid växellådan för att få ner den ofjädrad vikten.

Som alternativ till den fyrväxlade manuella lådan kunde man få en halvautomatisk som kallades C-Matic. Den hade en hydraulisk momentomvandlare kombinerad med en manuell treväxlad låda.

Motorer

Från början planerade Citroën att även erbjuda en tvärställd vätskekyld motor på 1,6 liter som alternativ. Den motorn var baserad på en befintlig motor som användes i den större DS-modellen. Det motoralternativet kom aldrig ut på marknaden, och därmed fick GS aldrig någon starkare motor än den luftkylda boxermotorn[1], som hade konstruerats för en slagvolym på upp till 1,3 liter.

Boxermotorn var baserad på den 2-cylindriga motorn från 2CV. Eftersom den var kompakt till formatet och inte vägde så mycket, var det möjligt att placera motorn framför växellådan i bilens längdriktning på samma sätt som i 2CV.

Kvalitet

Citroën GS var oerhört rostkänsliga som många bilar under tidigt 1970-tal då man strävade efter bättre miljö och använde nya lacker som inte var lika effektiva som tidigare. GSA-modellen är något bättre på den punkten, men såldes i få exemplar i Sverige och därför är GS/GSA ovanliga idag.

GSA ersattes av BX, som var en helt ny konstruktion.