Citroën Traction Avant B11

Så här skriver Wikipedia: Citroën Traction Avant är en personbil, tillverkad av den franska biltillverkaren Citroën mellan 1934 och 1957.

Vanligaste utförandet var modell B11, men modellen fanns även med sexcylindrig motor under namnet B15. Beteckningen ”Traction Avant” var aldrig det officiella namnet på bilen, utan betyder helt enkelt ”framhjulsdrift”.

Modellen var Citroëns första framhjulsdrivna bil, en stilikon som förutom i Frankrike även tillverkades i Belgien och England. Citroën Traction Avant presenterades första gången 18 april 1934.[3] Produktionen av de olika modellerna fortsatte fram till 25 juli 1957.[1] Modellerna var 7A. 7B, 7C, 7S, 11A, 11AL, 11BL (Legere), 11BN (Normale) 11F (Familiale). Bilhistorikern Quentin Willson har kallat bilen för en milstolpe i bilvärlden och den mest betydelsefulla och framgångsrika standardbilen på sin tid.

Bilarna hade fyr- eller sexcylindriga toppventilmotor med lösa foder. Andra framträdande fördelar med bilarna är att de är framhjulsdrivna, har självbärande helsvetsad kaross utan ram. Hydrauliska bromsar runt om. Torsionsfjädring, kuggstångsstyrning (1936), hydrauliska stötdämpare. Bilarna var välkända för sin utpräglade väghållning och komfort. Dessa bilar kom att i Sverige kallas B11 (4-cylindriga) eller B15 (6-cylindriga).

Versioner

Bilarna fanns i vanlig sedanmodell (Berline), Cabriolet, Coupé samt Familiale och Commerciale. 15cv med 6-cylindrig motor kom 1938 och hade samma kaross som Normale men lite längre front. B15 fanns som Berline och Familiale men inte officiellt som cabriolet.

B15 tillverkades även i en kort serie 1954–1956 som B15 Hydrauliqe. Den hade då gashydraulisk fjädring för bakhjulen, detta ett år innan DS-modellen presenterades som hade gashydraulisk fjädring på alla hjul. Således testades tekniken i B15 innan den lanserades i större skala. En modell med V8-motor (22cv) var planerad från början men lades raskt ner innan den kom i produktion. Ingen 22cv finns kvar.